Tuesday 10 March 2020

PERTANDINGAN CATUR PERINGKAT DAERAH

               Catur dipercayai berasal dari permainan yang dipanggilChaturanga‘ yang dipercayai berasal dari India pada abad ke 6.Chaturanga adalah ayat Sanskrit yang merujuk kepada empat bahagian ketenteraaan India lama iaitu gajah, pasukan berkuda , kereta perang (pedati kuda) dan infantry.

                Dari India, permainan ini tersebar ke Parsi. Apabila orang-orang Arab menakluki Parsi, catur telah diambil oleh dunia Islam dan kemudiannya merebak ke Eropah Selatan. Permainan catur yang dimainkan pada hari ni adalah permainan yang telah dmajukan eropah selatan. Permainan catur atau dalam bahasa arabnyaShatranjtelah diubah suai dan beberapa peraturan baru telah ditambah.

               Perkataancatur ataupun chess” itu sendiri berasal dari perkataanChaturanga”. Perkataan ‘checkmate’ berasal dari frasa Parsi, “shah mat” dimana membawa maksud “ Raja Telah Mati “. Buku kedua yang pernah dicetak dalam bahasa Inggeris adalah berkaitan dengan catur. Papan catur yang pertama memperkenalkan warna terang dan gelap pada tahun 1090 di Eropah.

Sumber artikelhttp://www.sentiasapanas.com/2017/07/sejarah-dan-asal-usul-permainan-chess.html#ixzz6FJiKwDT7


                Sekolah Menengah Agama Tun Juhar telah menghantar pasukan catur untuk mewakili sekolah diperingkat daerah (MSSD)


Tarikh:28/1/2020-29/1/2020
Tempat:Dewan Al-Khawarizmi
SMK Agama Tun Juhar

 Wakil SMKA Tun Juhar




 Latihan sebelum perlawanan sebenar



 SMK Sandakan 2 vs SMK Gum-Gum



 SMK Sandakan 2 vs SMKA Tun Juhar



PELANCARAN TAHUN BAHASA ARAB PERINGKAT KEBANGSAAN 2020

              Sebagai pelajar SMK Agama,kami telah dipupuk untuk mempelajari bahasa arab dari tingkatan satu lagi.Kami sering diberitahu te...